Naprapathögskolan inför pedagogikkurser på schemat inom ramen för grundutbildningen
Hur fungerar det att ta till sig ny kunskap i verkligheten? Sedan länge vet vi att metoder för att ta till sig ny kunskap påverkar möjligheten till lärande och förståelse. Traditionellt brukar den praktiska momenten inom medicinsk utbildning delas in i två kategorier, explicit och implicit lärande. Det explicita lärandet är lätt att bedöma och handlar om praktiska moment som kan testas genom traditionella examinationer. Det implicita lärandet handlar mer om kunskap som finns ”mellan raderna” och utgör en stor del av de kompetenser en duktig manuell medicinare behöver, dvs. det som formar den professionella rollen. Det handlar till exempel om konsultation, bemötande, ledarskap, förhållningssätt och kommunikation med patienter och olika kollegor.
Vår förhoppning är att genom förtydligandet av det pedagogiska lärandet på ett tidigt stadium under grundutbildningen underlätta studenternas utvecklingen av vetenskaplig, professionell och interprofessionell kompetens och ger en grund till det livslånga lärandet!
Helène Schulte, Leg. läkare, Med. doktor
Rektor Naprapathögskolan