Naprapatins dag 2015

Naprapatins dag är en temadag som Naprapathögskolans studentkår årligen arrangerar med syfte att uppmärksamma naprapati samt knyta kontakter med andra vårdgivare. Naprapatins dag firades den 23 september och årets tema var “Tillsammans för hälsa”.

• Årskurs 1: DN50 och DN49 var på skolan på seminarie med studenter från DN46. Här togs patientfall upp och studenterna från årskurs ett hade möjlighet att ställa frågor till årskurs fyra.
  • Årskurs 2: DN48 var ute på gymkedjan Nordic Wellness och svarade på frågor om naprapati samt delade ut presentkort till Naprapathögskolans klinik.
  • Årskurs 3: DN47 var på Stockholms Idrottsgymnasium, Cirkusgymnasiet, Balettakademin för att prata om träning, skador och rehab samt på Tandläkarhögskolan för att prata om naprapati och samarbete.
  • Årskurs 4: DN46 hade workshop på skolan dit studenter från läkarprogrammet, kiropraktorhögskolan och fysioterapeutprogrammet var inbjudna. Sammanlagt kom ca 25 gäster från de olika utbildningarna. Här diskuterades patientfall, behandlingstekniker, likheter och skillnader med de olika yrkena.

Sammantaget blev det en fantastiskt lyckad dag!

Av tradition går intäkterna från Naprapathögskolans klinik denna dag till välgörande ändamål. Intäkterna från kliniken skänktes i år till UNHCR och vi fick ihop 22 800 kr. Vi delade tillsammans ut över 800 presentkort till skolkliniken vilket i sin tur ger fler patienter till skolans studenter. Vi skapade goda kontakter med fysioterapeutstudenter, läkarstudenter, kiropraktorstudenter och tandläkarstudenter. Vi fick ett ökat förtroende bland idrottare från Idrottsgymnasiet, Balettakademin, Cirkusgymnasiet och vi har bidragit till att stärka naprapatin som primärt vårdval vid muskuloskeletala besvär.

Caroline Engstrand, ordförande i Naprapathögskolans studentkår 2015, skickar tillsammans med resten av kåren ett stort och varmt tack till alla engagerade och duktiga studenter!