Utveckling av den pedagogiska miljön

Naprapatprogrammet vilar på ett socialkonstruktivistiskt synsätt på undervisning, lärande och kunskap. Detta innebär att kunskap och förståelse konstrueras utifrån erfarenheter och att lärande handlar om att konstruera nya modeller eller justera befintliga modeller samt att lärande främjas i samverkan med andra.

I programmet läggs stor vikt vid studentens egen aktivitet och ansvar för sitt eget lärande. Studentaktiverande metoder används genomgående och uppmuntrar till självständighet och livslångt lärande samt skapar en god grund för vetenskapligt och kritiskt tänkande.

Den pedagogiska miljön präglas av undervisning som är vetenskapligt förankrad samt bygger på läraktiviteter som bidrar till att studenten utvecklar förmåga att förstå, värdera och använda de processer genom vilka vetenskapligt baserad kunskap uppstår och ständigt omprövas (forskningsprocessen).

Per Palmgren, pedagogisk ledare vid Naprapathögskolan, deltar förra veckan vid Karolinska Institutets utbildningskongress 2022 ”Continuous learning – Person, Practitioner, Workplace”. Första kongressdagen hade fokus på vad kontinuerligt lärande är utifrån olika perspektiv och den andra dagen fylldes av diskussioner och utbyten kring hur lärare kan konkret arbeta med kontinuerligt lärande i praktiken. Per deltog även i en viktig workshop i jämlikhet inom utbildning och undervisning.

Vi ser fram emot att ta del av den nya kunskapen för att fortsatt utveckla den pedagogiska miljön vid Naprapathögskolan!