Det är med stor tillfredsställelse som lärosätet kan konstatera att det nya kiropraktorprogrammet har öppnat upp för ett breddat kontaktnät och fördjupade samarbeten inom hälso- och sjukvårdsområdet. Sedan tidigare finns samverkan med yrkesgrupper som kiropraktorer, fysioterapeuter, osteopater, farmaceuter, fysiologer, beteendevetare och läkare. Dessa samarbeten har visat sig värdefulla och har genom åren lagt grunden för ett långsiktigt interprofessionellt lärande.
Programutvecklingen förstärker denna ambition ytterligare. Genom att integrera olika professioners perspektiv i undervisningen skapas en lärandemiljö som speglar det moderna arbetslivet inom vårdsektorn – ett arbetsliv där samverkan mellan olika yrkesgrupper är avgörande för att kunna erbjuda patienten den bästa möjliga personcentrerade vården.
Interprofessionellt lärande är inte bara en pedagogisk metod – det är ett förhållningssätt som rustar studenterna för en verklighet där samarbete, ömsesidig respekt och gemensamt ansvar är nyckeln till kvalitet i vården. Lärosätet ser det som en självklarhet att utbildningen ska spegla detta, och att studenter under studietiden får möjlighet att utveckla dessa färdigheter tillsammans.
Framtidens vård förutsätter ett gemensamt engagemang – från såväl utbildare som professioner i fältet. Det är i samverkan som den största nyttan för patienten skapas!