Blogg

Naprapathögskolan är den största högskolan i Norden inom avancerad manuell medicin. I vår blogg samlas inlägg om naprapati och nyheter från Naprapathögskolan. Här publiceras också länkar till artiklar och TV-inslag om naprapati.

Studenter Naprapathögskolan

C-uppsatser på Naprapat­högskolan 2018

Victor Lyberg

FoMM 2018

Naprapathögskolan

Ny publikation från The Karolinska Handball Study (KHAST)

KHAST är ett forskningprojekt som bedrivs vid Musculoskeletal & Sports Injury Epidemiology Center, Karolinska Institutet i samarbete med Svenska Handbollförbundet och Naprapathögskolan. Syftet med detta projekt är att öka kunskapen om riskfaktorer för axelskador hos unga handbollspelare på elitnivå samt hur dessa skador kan förebyggas. Ansvariga för genomförandet av projektet är leg. naprapat och docent Eva Skillgate och leg. naprapat, lärare vid Naprapathögskolan och doktorand Martin Asker. Detta projekt har under åren uppmärksammats internationellt och resultat från detta forskningsprojekt har, förutom i våra nordiska grannländer, presenterats i bl.a. USA, Australien. Spanien, Monaco och Schweiz

I denna delstudie, som nyligen blev publicerad i tidskriften Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy (KSSTA) rapporteras att prevalensen av axelproblem hos unga handbollspelare på elitnivå är hög och högra hos tjejer och 9-meterspelare. Dessa resultat belyser vikten av skadeförebyggande insatser redan vid ung ålder.

Artikeln kan du ladda ner via länken https://link.springer.com/article/10.1007/s00167-018-4857-y

NVR-seminarium Per Palmgren

Tango, manipulation och pedagogik – en akademisk resa med Per Palmgren

Den 25 april 2018 håller leg kiropraktor och PhD Per J. Palmgren lunchseminarium på Naprapathögskolan. Temat för seminariet är ”Tango, manipulation och pedagogik – en akademisk resa.”

Per är ursprungligen dansare och är fortfarande engagerad i dansvärlden, både som tränare och domare. Efter examen och legitimation började han undervisa vid Kiropraktorhögskolan i ämnen som anatomi och diagnostik. Intresset för pedagogik ledde till en masterexamen i medicinsk pedagogik vid University of Dundee i Skottland. 2010 kom han i kontakt med KI och Klara Bolander Laksov som blev handledare när han antogs som doktorand 2011. 2016 disputerade Per inom ämnesområdet medicinsk pedagogik med avhandlingen ”It takes two to tango – an inquiry into healthcare professional education environments”.

Idag arbetar Per som universitetsadjunkt vid Enheten för utvärdering (EVAL), Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME) vid KI. I sitt arbete driver han en hel del pedagogiska projekt kopplade till kvalitetssäkring och utvärdering, forskar om psykosociala utbildnings- och lärandemiljöer samt har en del undervisning primärt inriktad mot doktorander och lärare.

Per är en mycket uppskattad föreläsare så missa inte detta seminarium!

Seminariet hålls i Naprapathögskolans aula, Bergasalen (T1), Kräftriket 23 A, Stockholm och är kostnadsfritt. För Naprapathögskolans studenter, lärare och personal krävs ingen föranmälan. Övriga deltagare anmäler sig senast dagen före seminariet via e-post till info@nph.se eller på telefon 08-16 01 20.

Varmt välkommen!

2018-04-25 NVR-seminarium

NVR-seminarium Martin Asker

Highlights från säsongens Idrotts­medicinska kongresser

Den 13 mars 2018 håller leg naprapat Martin Asker lunchseminarium på temat Highlights från säsongens Idrottsmedicinska kongresser
11.30-12.15.

Seminariet hålls i Naprapathögskolans aula, Bergasalen (T1), Kräftriket 23 A, Stockholm och är kostnadsfritt. För Naprapathögskolans studenter, lärare och personal krävs ingen föranmälan. Övriga deltagare anmäler sig senast dagen före seminariet via e-post till info@nph.se eller på telefon 08-16 01 20.

Varmt välkommen!

2018-03-13 NVR-seminarium

Per Palmgren

Naprapathögskolan inleder samarbete med Per Palmgren, leg. kiropraktor, disputerad forskare inom pedagogik vid Karolinska Institutet.

Per kommer att bidra med sin gedigna kompetens och brinnande intresse inom manuell medicin och pedagogik på flera sätt. Han kommer vara en av de personer som tillsammans med studierektor och lärare inom naprapati att leda den valbara kursen – ”pedagogiska spåret”. Dessutom kommer han att under vårterminen 2018 hålla seminarium om sin forskning inom medicinsk pedagogik samt en work-shop inom neuroanatomi med inlärningsmetoder hämtade från dansen.

Jag heter Per Palmgren och är 44 år gammal. Jag delar mitt liv mellan Frankrike, där jag har min familj, och Sverige, där jag har min universitetsanställning vid Karolinska Institutet (KI).

I grunden är jag dansare, både klassiskt skolad och tävlingsdansare, och är fortfarande idag väldigt engagerad i dansvärlden, både som tränare och domare. Under min tid som dansare hade jag en hel del rygg- och höftproblem och kom tidigt i kontakt med, naprapater, kiropraktorer och sjukgymnaster. Jag blev väldigt fascinerad av manuell medicin och dessa yrkesgrupper samt hade från dansen ett brinnande intresse för kroppen och rörelser. Jag sökte och kom in på både naprapat- och kiropraktorutbildningen och av en slump så utbildade jag mig till kiropraktor.

Direkt efter examen (2004) och legitimation (2006) så började jag undervisa vid Kiropraktorhögskolan i ämnen som anatomi och diagnostik. Jag tyckte det var oerhört roligt, stimulerande och utmanande att undervisa och blev väldigt intresserad av studenters lärande och funderade mycket kring pedagogiska frågeställningar. Detta ledde till att jag tog en masterexamen i medicinsk pedagogik vid University of Dundee i Skottland (2008-2010). 2010 kom jag i kontakt med KI och Klara Bolander Laksov som blev min handledare när jag antogs som doktorand 2011. 2016 disputerade jag inom ämnesområdet medicinsk pedagogik med avhandlingen ”It takes two to tango – an inquiry into healthcare professional education environments”.

Idag arbetar jag som universitetsadjunkt vid Enheten för utvärdering (EVAL), Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME) vid KI. I mitt arbete driver jag en hel del pedagogiska projekt kopplade till kvalitetssäkring och utvärdering, forskar om psykosociala utbildnings- och lärandemiljöer samt har en del undervisning som primärt är inriktade mot doktorander och lärare.