Det systematiskt kvalitetsarbetet omfattar strukturer, processer och rutiner för att säkerställa att hög kvalitet uppnås i utbildningen, att tillgängliga resurser nyttjas effektivt, att standarder, riktlinjer, lagar och regler följs samt att verksamheten kontinuerligt förbättras och dess mål uppfylls. Arbetet ska också vara ett stöd i skapandet av förändrings- och förbättringsprocesser samt i arbetet med att kommunicera och följa upp resultat med medarbetare och studenter.
En viktig utgångspunkt för högskolans systematiska kvalitetsarbete är den europeiska samarbetsorganisationen för kvalitetssäkring av högre utbildning, ”European Association for Quality Assurance in Higher Education” (ENQA) överenskommelse, ”European Standards and Guidelines” (ESG) och den svenska översättningen “Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning” av Universitetskanslersämbetet (UKÄ). ESG syfte är att skapa en gemensam referensram för kvalitetssäkringssystem för högre utbildning, att möjliggöra kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av högre utbildning inom Europa, att bidra till ömsesidigt förtroende och därmed underlätta erkännande och mobilitet, samt att ge information om kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning.
Även andra rapporter och riktlinjer från Universitetskanslersämbetet (UKÄ) och Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) kring kvalitetssäkring av utbildning och forskning fungerar som stöd för kvalitetssystemets innehåll och struktur.
Kvalitetsarbetet är en del av lärosätet verksamhetsstyrning och trädde i kraft 2022-04-21 i samband med att högskolans kvalitetssystem anpassades till ESG och ersatte då tidigare kvalitetssäkringspolicy från 2012.
Nedan följer en beskrivning av hur Naprapathögskolan arbetar med måluppfyllelse inom utbildningsverksamhet i enlighet med ESG kriterier.
STANDARD: Lärosätena har en kvalitetssäkringspolicy som är offentlig och utgör en del av den strategiska styrningen. Interna aktörer utvecklar och tillämpar denna policy genom ändamålsenliga strukturer och processer, och externa intressenter involveras.
Mål
Ett kvalitetssystem med en ändamålsenlig organisation.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Ett kvalitetssystem som bidrar till kontinuerlig förbättring.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Ett kvalitetssystem stöder utvecklingen av en kvalitetskultur.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Ett kvalitetssystem som avspeglar relationen mellan forskning, lärande och undervisning.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Ett kvalitetssystem som beaktar samverkan och den kontext inom vilken högskolan verkar.
Hur vi åstadkommer det
Mål
En kvalitetspolicy som stöder kvalitetssystemets organisation.
Hur vi åstadkommer det
Mål
En kvalitetspolicy som stöder att alla organisationsenheter, ledning, medarbetare och studenter tar ansvar för kvalitetssäkringen.
Hur vi åstadkommer det
Mål
En kvalitetspolicy som stöder akademisk integritet och vaksamhet mot fusk.
Hur vi åstadkommer det
Mål
En kvalitetspolicy som stöder arbetet mot diskriminering och intolerans bland både medarbetare och studenter.
Hur vi åstadkommer det
Mål
En kvalitetspolicy som stöder att externa intressenter involveras i kvalitetssäkringen.
Hur vi åstadkommer det
Mål
En kvalitetspolicy som operationaliseras genom olika interna kvalitetssäkringsprocesser som tillåter att samtliga vid lärosätet deltar.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena har processer för utformningen och inrättandet av utbildningar. Utbildningarna utformas så att de utbildningsmål som fastställts för dem, inklusive lärandemål, kan uppfyllas av studenterna. Den examen som en utbildning leder till är tydligt specificerad och kommunicerad samt refererar till den rätta nivån inom den nationella referensramen för examina och, följaktligen, till den europeiska referensramen för kvalifikationer.
Mål
Lärosätet ska ha processer för utformning och inrättande av utbildningar.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska utformas så att de utbildningsmål som fastställts för dem, inklusive lärandemål, kan uppfyllas av studenterna.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska leda till en tydligt specificerad och kommunicerad examen som refererar till den rätta nivån inom den nationella referensramen för examina.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska erbjuda de studerande både akademiska kunskaper och färdigheter, däribland sådana som är generiska, som kan komma att påverka studenternas personliga utveckling och som kan användas i deras framtida yrkesliv.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska vara utformad med övergripande utbildningsmål, som är i linje med lärosätets strategi och explicita lärandemål.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska utformas i dialog med de studerande.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska dra nytta av extern expertkunskap och externa referenspunkter.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska avspegla Europarådets fyra mål för högre utbildning.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska säkerställa progression i lärandet med tydliga samband mellan nivåsatta mål och val av undervisnings- och examinationsformer.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska innehålla uppgifter om studentens förväntade arbetsinsats.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen ska innehålla välstrukturerade praktiktillfällen där så är lämpligt.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena säkerställer att utbildning ges på ett sätt som inbjuder studenterna till att ta en aktiv roll i lärandeprocesserna och att detta återspeglas i bedömningen av studenterna.
Mål
Lärosätet säkerställer att utbildningen ges på ett sätt som inbjuder studenterna till att ta en aktiv roll i lärandeprocesserna och detta återspeglas i bedömningen av studenterna.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Studenters motivation, självreflektion och engagemang i lärandeprocessen ska stimuleras.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Studenters olikheter och behov respekteras och beaktas samt flexibla studievägar möjliggörs.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska erbjuda olika sätt att tillhandahålla utbildningen på, när så är lämpligt.
Hur vi åstadkommer det
Mål
En variation av pedagogiska metoder används på ett flexibelt sätt samt utvärderas utifrån ny kunskap och de studerandes syn och erfarenheter av metoderna.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Studentens självständighet uppmuntras, samtidigt som lämplig vägledning och stöd från läraren säkerställs.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Ömsesidig respekt uppmuntras i relationen mellan student och lärare.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lämpliga rutiner finns för att hantera klagomål från studenter.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Examinatorer och övriga bedömare ska vara väl insatta i befintliga tentamens- och examinationsmetoder och ska få stöd i att utveckla sin kompetens inom området.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Såväl kriterier som metoder för bedömning och betygskriterier ska publiceras på förhand.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Bedömningar ska låta studenterna visa i vilken utsträckning lärandemålen har uppnåtts.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Studenterna ska få återkoppling, som vid behov innehåller vägledning kopplad till lärandeprocessen.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Bedömningar ska, där det är möjligt, göras av fler än en bedömare.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Reglerna för bedömning ska beakta förmildrande omständigheter.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Bedömningar ska konsekvent tillämpas på ett rättvist sätt för alla studenter och ska utföras enligt de angivna rutinerna.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Fastställda rutiner ska finnas för studentöverklagande.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena tillämpar på ett konsekvent sätt fördefinierade och publicerade regler som omfattar hela studentens studietid, det vill säga antagning, progression, erkännande och utfärdande av examensbevis.
Mål
Lärosätet ska tillämpa på ett konsekvent sätt fördefinierade och publicerade regler som omfattar hela studietiden dvs. antagning, progression, erkännande och utfärdande av examensbevis.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska tillämpa konsekventa och transparenta tillträdeskrav till utbildningsprogrammet.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska analysera antagningsstatistik gällande antalet sökande, antalet antagna och antagningspoäng.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska tillämpa fastställda rutiner och riktlinjer gällande rätten till prövning av tillgodoräknande av annan utbildning.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska tillhandahålla de förutsättningar och det stöd som behövs för att studenterna ska göra framsteg i sina studier.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska tillämpa processer och verktyg för att samla in, kontrollera och agera utifrån information om studenternas progression.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska tillämpa fastställda rutiner och riktlinjer för studenter som söker studieuppehåll-, avbrott och återgång till studier.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena säkerställer kompetensen hos lärarna. Rättvisa och transparenta processer för rekrytering och kompetensutveckling av personalen tillämpas.
Mål
Lärosätet ska säkerställa kompetensen hos lärarna.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Tydliga, transparenta och rättvisa processer för rekrytering av personal ska tillämpas, samt anställningsvillkor som erkänner undervisningens betydelse.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningsmiljön ska uppmuntra kompetensutveckling av undervisande personal i syfte att främja ett effektivt arbetssätt.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningsmiljön ska uppmuntra vetenskaplig aktivitet hos lärarna, i syfte att stärka kopplingen mellan utbildning och forskning.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningsmiljön ska uppmuntra förnyelse av undervisningsmetoder och användningen av ny teknik, i syfte att främja studentcentrerat lärande.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena avsätter tillräcklig finansiering för lärande och undervisningsaktiviteter samt säkerställer att det finns ändamålsenliga och lättillgängliga läranderesurser samt studentstöd.
Mål
Lärosätet ska avsätta tillräcklig finansiering för lärande och undervisningsaktiviteter samt säkerställa att det finns ändamålsenliga och lättillgängliga läranderesurser samt studentstöd.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska säkerställa att studenterna informeras om det stöd som erbjuds dem.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska tillhandahålla fysiska resurser såsom bibliotek, studieplatser och IT-infrastruktur till de studerande.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska tillhandahålla mänskliga resurser i form av handledare, studievägledare och andra rådgivare/stödpersonal till de studerande.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska vid fördelning, planering och tillhandahållande av läranderesurser och studentstöd beakta behoven hos en heterogen studentpopulation samt främja studentcentrerat lärande.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena säkerställer att de samlar in, analyserar och använder relevant information för en effektiv styrning av sina utbildningar och övriga aktiviteter.
Mål
Lärosätet ska säkerställa effektiva processer för att samla in, analysera och använda relevant information om utbildningen och övriga aktiviteter inom ramen för det interna kvalitetssäkringssystemet.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Utbildningen och övriga aktiviteter inom ramen för det interna kvalitetssäkringssystemet.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Hantering av data såsom nyckeltal, studentpopulationens profil, mått på studenternas progression, resultat, avhopp, studentnöjdhet gällande utbildningen, tillgängliga läranderesurser och studentstöd samt karriärvägar för utexaminerad säkerställes.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena publicerar information om den egna verksamheten, inklusive utbildningarna, som är tydlig, korrekt, objektiv, uppdaterad och lättillgänglig.
Mål
Lärosätet publicerar information om den egna verksamheten, inklusive utbildningarna, som är tydlig, korrekt, objektiv, uppdaterad och lättillgänglig.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Information om lärosätets verksamhet är användbar för presumtiva och nuvarande studenter liksom för utexaminerade, övriga intressenter och allmänheten.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Av lärosätets information framgår vilken utbildning som erbjuds, förkunskapskrav och eventuella urvalskriterier, lärandemål, och vilken examina som utbildningen leder till, samt vilka undervisnings-, lärande- och bedömningsformer som används.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet tillhandahåller även information om prestationsgrad samt om lärandemöjligheter tillgängliga för studenterna, liksom information om arbetsmarknaden för utexaminerade.
Hur vi åstadkommer det
STANDARD: Lärosätena följer kontinuerligt upp och granskar regelbundet utbildningarna för att säkerställa att studenterna uppnår uppsatta mål och att utbildningarna motsvarar studenternas och samhällets behov. Granskningarna leder till kontinuerlig förbättring av utbildningarna. Åtgärder som planeras eller genomförs till följd av en granskning kommuniceras till samtliga berörda.
Mål
Lärosätet ska genomföra regelbunden uppföljning, granskning och revidering av utbildningen för att säkerställa att utbudet förblir ändamålsenligt och för att skapa en främjande och effektiv lärandemiljö för studenterna.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska genomföra kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning av utbildningens innehåll i ljuset av den senaste forskningen för säkerställa att utbildningen är uppdaterad.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska genomföra kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning av utbildningen utifrån studenternas arbetsinsats, progression och slutförande av studierna samt hur ändamålsenliga sätten är att bedöma studenterna.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska genomföra kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning av utbildningens lärandemiljö samt studentstöd samt deras ändamålsenlighet i förhållande till utbildningen.
Hur vi åstadkommer det
Mål
Lärosätet ska genomföra kontinuerlig uppföljning och regelbunden granskning av utbildningen utifrån studenternas förväntningar, behov och nöjdhet samt i relation till samhällets föränderliga behov.
Hur vi åstadkommer det