Eva Skillgate installeras som professor inom manuell medicin vid Naprapathögskolan.

En milstolpe för Naprapathögskolan när den första professorn installeras inom manuell medicin. Under högtidliga former installerades Eva Skillgate som professor, vid examenshögtiden för avgångsklass DN55. Installationen hölls i Spegelsalen Grand Hôtel och inleddes med att leg. naprapat, PhD Fredrik Johansson höll tal där Evas prestationer genom åren liknades med olika bragder inom idrottsvärlden. Ett bejublat och mycket sinnrikt tal. Därefter installerades Eva av rektor Heléne Schulte, leg. läkare, MD. Firandet fortsattes med bankett och dans i Spegelsalen.

Evas karriär började med naprapatexamen 1988, disputation 2007 med avhandlingen ” Back and neck pain. Epidemiological studies on some risk factors and treatments, including Naprapathic manual therapy” och därefter blev hon docent i epidemiologi 2013 vid Karolinska Institutet. Sedan 2019 är Eva professor inom vårdvetenskap vid Sophiahemmet Högskola.

Evas insatser vid Naprapathögskolan kommer främst vara att verka för en aktiv forskningsmiljö som stimulerar studentens vetenskapliga förhållningssätt och utveckling.

Naprapathögskolan är mycket glada och stolta över att kunna uppmärksamma Evas fantastiska och betydelsefulla insatser genom att installera henne som den första professorn vid högskolan inom manuell medicin!

Se Eva Skillgate berätta om sitt uppdrag som professor vid Naprapathögskolan