Eva Skillgate poddar om ont i ryggen

I veckan utkom avsnittet ”# 105: Ont i ryggen” i den populärmedicinska podden Medicinvetarna vid Karolinska Institutet. I avsnittet poddar adjungerad professor vid Naprapathögskolan Eva Skillgate om olika risk- och friskfaktorer vid ont i ryggen. ”De flesta drabbas någon gång i livet av ryggont utan att det behöver vara så allvarligt. Men för en ganska stor grupp kan smärtan bli svår och långvarig. Det sämsta den drabbade i dessa fall kan göra är att bli inaktiv. Men samtidigt finns det diagnoser och tillstånd där ryggont kan tyda på mer allvarliga problem, detta måste man utesluta.”

Eva Skillgate är adjungerad professor vid Naprapathögskolan, med många års erfarenhet av forskning inom manuell medicin. Huvudfokuset är effektiviteten av olika behandlingar mot smärta i både rygg och nacke samt olika riskfaktorer för att drabbas av långvarig smärta.

Rekommendera att lyssna på podden, mycket intressanta diskussioner!
Lyssna på podden här!