God fortsättning på det nya året!

Känns fantastiskt att kunna välkomna alla tillbaka till ett nytt år vid Naprapathögskolan!

Hoppas ni haft fina helger och nu är sugna på mer naprapati! För visst är det väl så att ”Svårknäckt nöt, sötare gröt, djupare dopp I grytan, glittrigare glim, grötigare rim, och mer Arne Weise i rutan, rymligare säck, segare knäck, fetare fläsk från grisen, krimsigare krams, längre långdans och raskare räv på isen…” är mysigt men att det känns skönt att få börja ett nytt år…!?

2020 kommer bli ett häftigt år då Naprapathögskolan firar 50-årsjubiléum vilket självklart kommer att uppmärksammas på flera olika sätt.

Vilken resa naprapatin & Naprapathögskolan har gjort! Från det att grundaren av Naprapathögskolan Björn J:son Berg 17 år gammal reste till Amerika för att senare ta examen vid Chicago College of Naprapathy till att vi i nu har en utbildning som leder fram till ett legitimerat yrke och är inkluderat i den allmänna svenska hälso- och sjukvården. Imponerande!

Om jag fick önskan om den framtida utvecklingen så skulle jag som läkare önska att allt fler kollegor förstår vilken kompetens naprapater besitter. Befinner mig i skrivandets stund på ortopedakuten då sonen traumatiskt skadat knät i skidbacken. Jag anser absolut att det är här ni naprapater verkligen behövs. Att tillsammans i ett multimodalt team få ta hand om akuta skador inom sjukhusvärlden. Låt oss arbeta för det och hoppas att det inte tar 50 år!

Må gott & tack för att ni för den värdefulla kunskapen om naprapati vidare!

Helène

HELÈNE SCHULTE