Inför ditt besök på Naprapathögskolans klinik kan det vara bra att känna till våra rutiner, exempelvis att vi är en kontantfri klinik och att större delen av ditt första besök ägnas åt undersökning.

Bokning

Ett besök på Naprapathögskolans klinik bokas via onlinebokningen eller telefon +46 8 31 19 19.

När du ringer till kliniken ställer vår receptionist några frågor till dig och på så sätt bokas du hos en terapeut från rätt årskurs. Gör vi bedömningen att du behöver hjälp av någon annan vårdgivare, till exempel en läkare, kommer vi att rekommendera det.

Om du vill boka tid hos en student som du besökt tidigare eller fått rekommendation att gå till, bokas besöket via telefon.

Avbokning

Om du måste avboka eller ändra din tid ska detta ske senast en vardag 24 timmar före besöket vilket kan göras per telefon eller via mejl. Besök som avbokas eller ändras senare faktureras.
Telefon +46 8 31 19 19
E-post klinik@nph.se

Besök

Betalning

När du kommer till kliniken checkar du in och betalar i receptionen. Observera att vi endast tar emot kort som betalningsmedel.

I det fall du har köpt ett erbjudande hos oss ska kvittot visas vid besöket, annars måste betalning ske på plats.

Hälsodeklaration och informerat samtycke

När du bokar ett nybesök får du ett mejl med två länkar till olika formulär, ett av formulären är en hälsodeklaration, den andra ett informerat samtycke till behandling. Fyll gärna i dessa online så sparas de automatiskt i din journal. Om du inte gör det online kan du göra det på papper vilket finns i receptionen, hälsodeklarationen ger du sedan till den naprapatstudent som tar emot dig. Det är viktigt att hälsodeklarationen fylls i korrekt eftersom det i den finns frågor som vi måste ta hänsyn till såväl inför undersökning som behandling.

Anamnes och undersökning

Naprapatstudenten kommer och hämtar dig i väntrummet och följer dig till behandlingsrummet. Där kommer du att få berätta och svara på frågor om dina besvär, i journalen kallas detta anamnes. Därefter följer en grundlig undersökning som baseras på din sökorsak och den information som framkommit i anamnesen.

Behandling och behandlingstid

Vid det första besöket kommer en stor del av tiden att ägnas åt anamnes samt undersökning. Undersökningsresultatet leder fram till en diagnos som i sin tur ligger till grund för behandlingsplanen Vid ett förstagångsbesök är alltså tiden för den manuella behandlingen kortare än vid ett återbesök. Observera även att terapeutens journalföring ingår i besökstiden. Det gör att den effektiva behandlingstiden blir kortare än vad som anges i bokningsbekräftelsen.