Disputation naprapat Titti Lilje

Naprapat disputerar vid BTH

Fredagen den 10 oktober var det dags för leg. naprapat Stina Lilje att förvara sin avhandling med titeln ”Aspects of musculoskeletal pain interfering with normal life and naprapathic manual therapy from a healthy technology assessment perspective” vid Blekinge Tekniska Högskola.

Opponent Jan Hartwigsen professor vid Syddansk Universitet i Odense gjorde ett gediget arbete i att analyser, vända och vrida på allt från frågeställningar, statistiska metoder till referenser, vilket respondenten kunde besvara med bravur. Handledarna Eva Skillgate, Johan Berglund och Peter Anderberg kunde efter dryga tre timmars försvar andas ut. Betygskommitens beslut tog inte lång tid att fatta. Efter försvaret skålades det, hurrades och firades till sent på kvällskvisten.

Av Naprapathögskolan fick den nyblivna teknologie doktorn Oakley Smiths samlade verk.  Stina Lilje är den sjunde naprapaten som disputerar.

Läs mer om disputationen på BTHs webbplats.

Resultaten från studien har även rapporterats i Metro.

Avhandlingen kan du ladda ner som PDF via länken Aspects of musculoskeletal pain interfering with normal life and naprapathic manual therapy from a healthy technology assessment perspective.