Nobelpriset 2019

O2

I skrivandets stunds riktas världens vetenskapliga blickar mot Sverige och årets Nobelpris som delas ut i Stockholms Konserthus.

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet har i år beslutat att Nobelpriset i fysiologi eller medicin ska tilldelas William G. Kaelin Jr., Sir Peter J. Ratcliffe och Gregg L. Semenza för deras upptäckter av hur celler känner av och anpassar sig efter syretillgång.

I pressmeddelandet beskrivs att ”den prisbelönade mekanismen har fundamental betydelse för vår fysiologi, bland annat för cellernas energimetabolism, för vårt immunförsvar och för hur våra vävnader svarar på träning. Ett flertal patologiska processer är också påverkade. Intensivt arbete pågår för att ta fram nya läkemedel som antingen kan stimulera eller hämma syreregleringen för behandling av anemi, cancer och andra sjukdomar.” Många av dessa fysiologiska mekanismer är viktiga inom ramen för idrottsmedicin och manuell medicin.

Tack vare de tre läkarnas banbrytande upptäckter kan vi nu lära oss mer om hur dessa grundläggande mekanismer samverkar i vår kropp!

Helène

HELÈNE SCHULTE