Sverige får ny regering – vad innebär det för högre utbildning och forskning?

Statsminister Magdalena Andersson (S) har meddelat under en pressträff att hon kommer att avgå. Ulf Kristersson (M) och de partier han samarbetar med fick flest röster, vilket innebär att han kommer troligen att bli Sveriges nya statsminister.

Frågor med anknytning till högre utbildning och forskning är tyvärr inte vanligt förekommande inslag i de olika valkampanjerna. Högskolepolitiska frågor lyser med sin frånvaro i de flesta valkompasser. Universitetsläraren som är journalistiskt fristående medlemstidning för Sveriges universitetslärare och forskare, SULF har sammanfattat vad riksdagspartierna tycker om högskolan. Hur vill de politiska partierna styra över högre utbildning och forskning? Vilka satsningar och prioriteringar vill de göra?

Fredrik Christensson (C): Centerpartiet vill se fler fristående högskolor
Pia Steensland (KD): Kristdemokraterna vill skapa tryggare anställningar i högskolan
Maria Nilsson (L): Liberalerna vill grundlagsskydda den akademiska friheten
Camilla Hansén (MP): Miljöpartiet vill se bättre villkor för studenter och lärare
Lars Hjälmered (M): Moderaterna vill prioritera bland forskningsresurserna
Anna Ekström (S): Socialdemokraterna vill förändra hur universitetslärare och studenter möts
Patrick Reslow (SD): Sverigedemokraterna vill att lärosätena ska få bestämma mer själva
Ilona Szatmári Waldau (V): Vänsterpartiet vill förändra hur högskolan finansieras

Intressant läsning och framförallt intressant att följa den nya regerings syn på högre utbildning och forskning i Sverige.