Examenshögtid

Nytt år nya grepp!

Att driva utbildning och att vara rektor innebär en ständig utveckling och ett behov av att ”hänga med i tiden”. Att driva en Rektorsblogg, i enlighet med många andra högskolor och universitet, är förhoppningsvis ett enkelt sätt att förmedla viktiga frågor för såväl Naprapathögskolan som naprapatin i stort.

Att vara rektor är ett stort förtroende jag fått, något som jag är både mycket glad och hedrad över. En del undrar kanske vad en rektor egentligen gör? Förhoppningsvis kan en del av blogginläggen ge en bättre inblick av verksamheten från rektors horisont.

Precis som 2016 då jag tillträdde som rektor anser jag att ”Naprapathögskolan utgör en unik plats för utbildning och forskning inom manuell medicin. Här bedrivs den största naprapatutbildningen i världen och mitt mål är att genom hög kompetens, engagemang och kritiskt tänkande bidra till den fortsatta utvecklingen av naprapatin.”

Festlig start på 2019

2019 började extra festligt med både Naprapathögskolans Examenshögtid för avgångsklass DN49 på Grand Hôtel samt en inbjudan till Sophiahemmet Högskolas Examenshögtid & Professorsinstallation i Blå hallen, Stadshuset. Som flera av er säkerligen redan sett så var Naprapathögskolans tidigare rektor, leg. naprapat Eva Skillgate en av de som förärats att installeras som professor vid Sophiahemmet Högskola. Min förhoppning är självklart att Naprapathögskolan och Sophiahemmet Högskola ska kunna finna framtida samverkansformer inom såväl forskning som utbildning.

Dessutom kunde vi i början av januari stoltsera med att ytterligare välkomna en ny klass, denna gång DN55, till att påbörja sin resa till att bli naprapater. Känns lika kul varje gång att träffa och lära känna nya studenter. Ni har en fantastik tid framför er…!

På forskningsfronten

På forskningssidan har den stora studien ”Förloppsstudien” med det övergripande syftet att undersöka smärtförloppet hos patienter som söker Naprapathögskolans klinik, kört igång på riktigt och vi hoppas på att många patienter kan komma att inkluderas. Utöver detta kan vi glädja oss åt att Naprapathögskolans Vetenskapliga Råd (NVR) fr.o.m. vårterminen får förstärkning av inte mindre än fyra nya medlemmar, samtliga disputerade forskare inom naprapati och idrottsmedicin.

Kan ett år börja mycket bättre?

Helène

Rektorsbloggen

Här bloggar rektor Helène Schulte om aktuella ämnen och frågor som rör Naprapathögskolan och om annat som engagerar henne som rektor.

Helène Schulte är sedan 2016 rektor för Naprapathögskolan och har en bakgrund som läkare och forskare på Karolinska Institutet. Helène doktorerade inom smärta 2005 med avhandlingen  “Human experimental pain models: Methological & analgesic studies” vid Karolinska Institutet, och har även arbetat på Anestesi-, intensivvård- och smärtkliniken på Karolinska sjukhuset och med specialintresset akutmedicin vid UCLA, USA. Helène påbörjade sitt arbete vid Naprapathögskolan 2009 som studierektor.

HELÈNE SCHULTE
PRINCIPAL  |  MD  |  PhD