Heléne Schulte
2024-10-21

Inom ramen för det reviderade systematiska kvalitetsarbetet sedan 2022 har Utbildningsnämnden vid Naprapathögskolan fått i uppdrag att arbeta fram en kvalitetsplan innehållandes tre centrala fokusområden.

I början av innevarande läsår enades ledamöterna om att rikta arbetet mot områden baserat på utvecklingsförslag från den externa bedömargruppen som genomförde Universitetskanslersämbetets (UKÄ) tillsyn under läsåret 2023-24. Fokusområdena syftar till att systematiskt förbättra utbildningens kvalitet och uppnå långsiktiga mål. Planen omfattar specifika mål, strategier och åtgärder för varje område, som följs upp och utvärderas noggrant för att säkerställa kontinuerlig kvalitetsutveckling av utbildningsprogrammet.

Under läsåret 2024-25 fortsätter vi att stärka utbildningens kvalitet genom att specifikt belysa följande fokusområden: interprofessionell samverkan, balans mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt patientsäker vård. Vår målsättning är att öka möjligheterna för studenterna att samarbeta med andra vårdprofessioner genom stärkt interprofessionell samverkan. Detta förbereder de studerande bättre för arbetslivet där teamarbete är avgörande för god patientvård. När det gäller balansen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet ser vi till att kontinuerligt uppdatera och anpassa utbildningen efter aktuell forskning. Vårt mål är att säkerställa att studenterna får en evidensbaserad och kliniskt relevant utbildning. Slutligen är patientsäker vård ett område vi fortlöpande kvalitetsförbättrar. Genom tydliga rutiner och systematisk uppföljning arbetar vi för att säkerställa hög kvalitet i vården.

Vi är stolta över de framsteg vi gjort, och med dessa satsningar på kvalitetsarbete är vi väl rustade att fortsätta utveckla utbildningsprogrammet och förbereda våra studenter på de krav som framtidens vårdmiljöer ställer!

Helène Schulte, Leg. läkare, Med. doktor, Rektor Naprapathögskolan

Går till kliiken