Heléne Schulte
2024-10-01

Läsåret vid Naprapathögskolan har inletts med ett Strategigruppsmöte, där viktiga strategiska frågor diskuterades. Strategigruppen utgörs av de nordiska yrkesförbunden för naprapater; Svenska Naprapatförbundet, Norges Naprapatforbund och Finlands Naprapatförbund samt den finska naprapatutbildningen vid XAMK och Naprapathögskolan.

En central fråga som togs upp var löneintervaller för naprapater. Diskussionen belyste även behovet av en enad yrkeskår och vikten av att stärka medlemskapet i de yrkesförbund som representerar naprapaternas gemensamma intressen.

Vidare informerade det finska naprapatförbundet om att en statlig utredning har tillsatts, med syftet att undersöka möjligheten till yrkesreglering för bland annat naprapater. Ett positivt utfall av denna utredning skulle kunna leda till att naprapater i Finland, likt sina kollegor i Sverige och Norge, får en skyddad yrkestitel samt legitimation, vilket skulle innebära ett stort steg framåt för professionens utveckling. Utredningen förväntas vara färdigställd inom tre år.

Vid mötet diskuterades även den kommande masterutbildningen i Finland, som till hösten 2025 planerar att erbjuda ett masterprogram inom Health Science med inriktning på rehabilitering, idrottsmedicin och naprapati. Utbildningsinitiativet är ett viktigt bidrag till yrkets akademiska utveckling och stärker naprapati som en etablerad och vetenskapligt förankrad vårdprofession.

Tack för ett givande möte, vi fortsätter med gemensamma krafter att arbeta strategiskt för naprapatins framtid!

Helène Schulte, Leg. läkare, Med. doktor, Rektor Naprapathögskolan

Går till kliiken