Eva Skillgate och Inger Berg

Eva Skillgate adjungerad professor vid Naprapathögskolan

Många av er känner säkerligen Eva. Hon var tidigare rektor vid Naprapathögskolan fram till 2015 då jag tillträdde. Eva är legitimerad naprapat, folkhälsovetare och forskargruppsledare för MUSIC (Musculoskeletal & Sports Injury Epidemiology Center). Inom MUSIC-gruppen bedrivs kliniskt relevant forskning om muskuloskeletal epidemiologi och idrottsmedicin.

Professor vid Sophiahemmet Högskola

Sedan 2019 är Eva professor inom vårdvetenskap vid Sophiahemmet Högskola. Hennes målsättning är att öka kunskaperna om varför långvariga besvär och skador i muskler, leder, rygg och nacke uppstår, och om hur de kan förhindras, diagnostiseras och behandlas.

Långvarig smärta är ett enormt folkhälsoproblem som får alldeles för lite uppmärksamhet och forskningsresurser. Det vill Eva ändra på! Hennes forskningsinsatser inom området uppmärksammades vid årets FoMM (Forum on Manual Medicine) med utmärkelsen ”Årets naprapat”. Grattis!

Naprapathögskolans vetenskapliga råd

I sin roll som adjungerad professor vid Naprapathögskolan kommer Eva att vara ordförande i Naprapathögskolans vetenskapliga råd (NVR). Målsättningen med NVR är att främja ett vetenskapligt förhållningssätt hos Naprapathögskolans lärare och studenter.

Läs mer om NVR under rubriken Organisation.

Jag känner mig tacksam över att Eva nu kan adjungeras som professor vid Naprapathögskolan och ser fram emot ett fortsatt stimulerande och kreativt samarbete med en extremt kompetent och härlig person!

Bilden togs 2007 vid Evas disputationsmiddag då hon la fram doktorsavhandlingen ”Back and Neck pain. Epidemiological studies on some risk factors and treatments, including Naprapathic Manual Therapy” som var den första avhandlingen att visa på naprapatins effekter. På bilden syns också Inger Berg, medgrundare och nuvarande styrelseordförande för Naprapathögskolan.

Helène

HELÈNE SCHULTE