• Naprapatstudenter

Öppet hus november 2017

Den 13 november hölls öppet hus på Naprapathögskolan. Besökare hade samlats för att få veta mer om naprapati och naprapatutbildningen och på programmet stod av information och frågestund samt rundvandring och behandlingsdemonstrationer av högskolans studenter.

Nedan följer ett sammandrag av den presentation som hölls av Naprapathögskolans rektor, studierektorer, lärare, personal och studentrepresentanter.

Naprapati

Naprapati är en manuell behandlingsmetod som innebär undersökning, diagnostik, behandling och rehabilitering av smärttillstånd och funktionella besvär i muskler och leder. Naprapatin grundades i USA i början av förra seklet och introducerades i Sverige under slutet av 1960-talet. Naprapathögskolan i Stockholm grundades 1970 och är idag den största högskolan i Norden inom avancerad manuell medicin.

Naprapater behövs!

Naprapater är efterfrågade eftersom de allra flesta människor någon gång får ont i rygg, nacke, leder och muskler eller drabbas av en idrottsskada. Naprapatin är stor inom idrottsrörelsen där många klubbar, förbund och enskilda idrottare anlitar naprapater. Naprapater finns också i de medicinska teamen bakom många OS-idrottare och landslag. Även inom företagshälsovården är det vanligt med naprapater, ofta i samarbete med andra vårdgivare som läkare och fysioterapeuter. Idag är naprapater en av de största yrkesgrupperna i Norden inom avancerad manuell medicin och behovet är stort. Det visar inte minst de cirka 1,5 miljoner naprapatbehandlingar som utförs årligen bara i Sverige.

Naprapatutbildningen

Om du väljer naprapatutbildningen är det vårt löfte till dig att du kommer få vara med om fyra mycket intressanta, roliga och lärorika år. Du kommer studera allt från anatomi till idrottsmedicin, från medicinsk psykologi till biomekanik och från massage till manipulationsbehandling. Den största delen av utbildningen utgörs av praktisk och klinisk undervisning. Det innebär att du som student hela tiden får feed-back av undervisande lärare och handledare men också av dina medstudenter. Teori varvas med praktik och redan från termin två kommer du att behandla patienter under handledning av erfarna legitimerade naprapater på Naprapathögskolans klinik. Kombinationen av teoretisk, praktisk och klinisk undervisning tillämpar vi för att vi vet att den bidrar till att uppfylla vår målsättning – att utbilda de skickligaste terapeuterna inom manuell medicin.

Om Naprapathögskolan

Naprapathögskolan är en fantastisk plats för utbildning. Här finns en gedigen kompetens, en positiv framåtanda och vilja att utveckla huvudämnet naprapati. Utbildningen präglas av hög studie- och arbetsglädje. Vi värnar om professionalism, öppenhet och delaktighet.

Tack till alla besökare för en trevlig kväll! Vi hoppas att ni fick svar på era frågor om utbildningen.

Kontakta oss!

Tveka inte att höra av dig om du vill boka tid för studiebesök eller studievägledning. Kontakta utbildningssamordnare Linda Ladenstedt på linda.ladenstedt@nph.se eller +46 8 16 01 20.

Här kan du ladda ner presentationen från öppet hus som PDF.