Naprapat Johan Allgulander föreläser

VM-naprapaten Johan Allgulander föreläser på Naprapat­högskolan

Johan Allgulander är idag på plats på Naprapathögskolan för att föreläsa men fick också tid över för ett improviserat inspirationstal. Inför högskolans studenter i en fullsatt aula berättar han om hur det är att arbeta som naprapat och hur fantastiskt det var att få vara med på plats i Milano i måndags kväll.

Han utbrast i ord som ”Vilka hjältar!” ”Wow!” ”Vi är VM-klara!” och han var påtagligt rörd över framgångarna!

Vid ett kort samtal efteråt berättar Johan Allgulander att han delar sitt arbete mellan att vara ”fotbollsnaprapat” och ”vanlig naprapat” hemma vid kliniken ”Ryggraden” i Hudiksvall.

Johans första kontrakt med A-landslaget skev han på 1998 och har sedan dess varit huvudansvarig naprapat. Teamet som aktivt arbetar kring laget består förutom honom själv även av fysio, medical co-ordinator, läkare och fysiolog.

Han berättar att egentligen så är själva matchdagen den lugnaste för honom. Det riktiga arbetet är dagarna före matchen som kan innebära 10-12 timmars arbete vid bänken med manuella behandlingar. De här senaste dagarna var det match på Friends Arena i fredags och sedan rehab på lördagen, transport till Italien på söndagen och match i Milano i måndags med fulla läktare på nästan 80 000 personer. Därefter packade han sin resväska och begav sig till Naprapathögskolan för att undervisa årskurs fyra. Lite sliten men oerhört lycklig! Men, Johan är van, vanligtvis innebär arbetet som ”fotbollsnaprapat” mellan 60 och 100 resdagar per år.

På frågan om varför naprapater blivit så framgångsrika, dels inom idrottsrörelsen men också inom andra delar, så svarar han med sitt norrländska lugn:

”Naprapater är noggranna och ödmjuka, vilket vinner i längden.”
”Vi gör ett bra jobb, vilket innebär ett gediget hantverk.”

På frågan om varför just naprapatyrket är så stimulerande svarar han:

”Det är ett spännande och kreativt jobb om man är nyfiken på människokroppen, men man måste vara företagsam om man ska nå någonstans…”

Det sistnämnda måste man verkligen säga att den här naprapaten är!

Förhoppningsvis får vi se Johan i det medicinska teamet runt laget som intar VM-arenan i Ryssland i juni.

Vi gratulerar till framgångarna och önskar lycka till med kommande matcher!

PS Vill du komma i kontakt med Johan eller andra yrkesverksamma naprapater? Besök ”Alumni & vänner” på vår webbplats och läs mer om de forum som finns för examinerade naprapater.