Naprapatutbildningen är en fyraårig specialistutbildning inom manuell medicin. Studietakten är heltid och pedagogiken bygger genomgående på integration mellan teoretisk, praktisk och klinisk undervisning. Utbildningen är ställd under statlig tillsyn och är studiemedelsberättigad för studenter från Sverige, Norge och Finland.
Redan efter första året kan du söka och bli certifierad massör genom Branschrådet Svensk Massage (BSM). Efter första året blir du även personlig tränare och kan ansöka om certifiering genom Europe Active för internationell PT-licens (EQF4) och medlemskap i EREPS – European Register of Exercise Professionals. Efter fyra års studier och avlagd naprapatexamen kan du genomföra praktiktjänstgöring och ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen.
Ämnesblock på naprapatprogrammet
Kurserna på naprapatprogrammet är fördelade på totalt sex ämnesblock
varav det största utgörs av huvudämnet Naprapati.
ANATOMI
ANATOMI
Anatomiska studier är det som dominerar den första terminen på naprapatprogrammet. Kunskaper inom anatomi utgör grunden för såväl huvudämnet naprapati som de medicinska ämnena. Ämnesblocket innehåller dels systematisk anatomi dvs. läran om de olika organsystemen och kroppens uppbyggnad samt fördjupade studier inom rörelseapparaten och nervsystemet. Syftet är att studenten tidigt skall utveckla ett funktionellt tankesätt där analys av anatomiska sammanhang är centralt.
FYSIOLOGI
FYSIOLOGI
Fysiologi ger den studerande grundläggande kunskaper om och förståelse för hur kroppens olika organsystem fungerar under normala förhållanden. Särskild tonvikt läggs vid muskel-, cirkulations-, och idrottsfysiologi. Inom ämnesblocket ingår även studier i tillämpad fysiologi och näringslära vilket ger den studerande fördjupade och praktiska kunskaper om den fysiska aktivitetens och kostens betydelse för kroppen. Syftet är att ge kunskaper om hur kroppens olika organsystem samverkar för att upprätthålla normala funktioner.
MEDICIN
MEDICIN
Ämnesblocket medicin innefattar kurser som exempelvis neurologi, medicin & kirurgi, ortopedi, reumatologi, radiologi och beteendevetenskap. De medicinska kurserna ger bred kunskap av allmänmedicinsk karaktär och en god grund för diagnostiska bedömningar. Förekomst, riskfaktorer, symtomlära, diagnostik, terapi och hälsopreventiva åtgärder studeras med fokus på de stora
folkhälsosjukdomarna. Inom ämnesblocket ingår även smärtkursen som ger både breda och djupa kunskaper i smärtans uppkomstmekanismer och tänkbara behandlingsalternativ. Dessutom ges den studerande ökad förståelse för omfattningen av folkhälsoproblemet smärta och värk. Syftet är att ge den studerande grundläggande kunskaper om sjukdomar och tillstånd som en naprapat direkt eller indirekt kan komma i kontakt med.
NAPRAPATI
NAPRAPATI
Naprapati är det enskilt största ämnesblocket på naprapatprogrammet och utgör huvudämne. Naprapati innefattar mjukdelstekniker såsom massage, stretching och triggerpunktsbehandling samt mobilisering och manipulation. Undervisningen sker i form av teoretiska
föreläsningar samt praktiska gruppvisa genomgångar. Pedagogiskt fokus ligger på studentaktiverande metoder samt problembaserad inlärning med utgångspunkt i patientfall. Ämnesblocket innefattar även verksamhetsförlagd undervisning, klinisk naprapati, där studenten från och med termin två tar emot egna patienter på Naprapathögskolans klinik under handledning av erfarna legitimerade naprapater. I ämnesblocket Naprapati ingår även C-uppsats samt externpraktik hos legitimerad naprapat. Syftet är att ge studenten fördjupade kunskaper inom manuell medicin och en god förberedelse inför yrkeslivet.
IDROTTSMEDICIN
IDROTTSMEDICIN
Idrottsmedicin förbereder den studerande för arbete med idrottare samt idrotts- och motionsrelaterade skador. Stor vikt läggs vid de teoretiska grunderna för idrottsskador och dess uppkomstmekanismer. Dessutom ska den studerande ges fördjupad förståelse för kroppens normala struktur och funktion med avseende på samspelet mellan nerver, muskler och skelett. Syftet är att studenten övas i att självständigt undersöka kliniska symtom, ställa diagnos, rekommendera behandling och rehabiliteringsåtgärder.
FORSKNINGSMETODIK
FORSKNINGSMETODIK
Kurserna inom ämnesblocket innefattar olika forskningsmetoder såsom informationssökning, granskning av vetenskapliga artiklar samt statistik. Dessa kunskaper ligger till grund för C-uppsatsen samt förbereder den blivande naprapaten att självständigt både ta del av och
kritiskt granska litteratur inom området. Syftet är att ge den studerande goda kunskaper i kritiskt tänkande och att stimulera till ett reflekterande och vetenskapligt förhållningssätt.
Naprapatutbildningens innehåll
Hälften av studierna på naprapatprogrammet ägnas åt kurser såsom anatomi, fysiologi, neurologi, ortopedi och idrottsmedicin. Den andra hälften omfattar specialisering inom huvudämnet naprapati där du får lära dig att undersöka och diagnostisera besvär i muskler och leder samt behärska de manuella behandlingsteknikerna; triggerpunktsbehandling, stretching, klassisk massage, mobilisering och manipulation.
För att du som naprapat ska kunna förebygga besvär och arbeta med rehabilitering kompletteras undervisningen i manuella behandlingstekniker med bland annat träningslära och ergonomi. Kombinationen av medicinska kunskaper och specialiseringen inom naprapati gör att du som naprapat kan ta ansvar för att ställa diagnos och avgöra när du själv ska behandla eller när du ska hänvisa patienten vidare till läkare eller annan vårdgivare.
Under utbildningens andra termin börjar du praktisera dina kunskaper på någon av högskolans kliniker. Där får du som student, under handledning av legitimerade naprapater, ta emot egna patienter som sökt sig till högskolan för behandling. Klinisk naprapati, eller verksamhetsförlagd undervisning (VFU), som det också kallas, utgör länken mellan teoretisk och praktisk undervisning.
Forskningsmetodik är ett ämne som pågår genom hela utbildningen och under det fjärde året använder du dessa kunskaper när du skriver ditt examensarbete inom det område du valt att fördjupa dig i. När du fått godkänt i alla kurser och avlagt slutprov med godkänt resultat erhåller du din naprapatexamen och är då väl förberedd att påbörja din legitimationspraktik och inleda din yrkeskarriär som naprapat.
Läs mer om naprapatutbildningens innehåll under rubriken Studieplan & kursplaner.
Pedagogik
Naprapathögskolans pedagogiska profil utmärks av en stark koppling mellan teoretisk, praktisk och klinisk undervisning. De teoretiska och praktiska momenten är förlagda till Naprapathögskolans lokaler i Kräftriket och den verksamhetsförlagda undervisningen genomförs på Naprapathögskolans klinik i Vasastan.
Den praktiska undervisningen syftar till att du ska bli bekant med de behandlingsmetoder som används inom naprapatyrket innan du möter patienter i den verksamhetsförlagda utbildningen. Vid Naprapathögskolans klinik tar du som student emot och behandlar patienter under handledning av legitimerade naprapater med gedigen klinisk erfarenhet.
Forskningsanknytning
Begreppet forskningsanknytning syftar på hur stor andel av undervisningen som genomförs av forskarutbildade lärare, hur sambandet mellan forskning och utbildning säkras samt hur studenternas förmåga till kritiskt och självständigt tänkande stimuleras. En förutsättning för god forskningsanknytning är närvaro av forskarutbildade lärare och examinatorer samt att forskningsaktivitet bedrivs i anslutning till utbildningen.
När det gäller undervisningen i ämnesblocken Fysiologi, Vetenskapsteori samt Medicin ges denna till övervägande del av disputerade föreläsare. Detta borgar för att studenterna erhåller kunskap som vilar på vetenskaplig grund samt insikt om respektive områdes utveckling och forskningsfront. Inom kurserna Vetenskapsteori 1-3 samt Examensarbete, som är centrala för den vetenskapsteoretiska metod- och teoriutbildningen för studenterna i huvudämnet naprapati, så är alla föreläsare och ansvariga lärare vid Naprapathögskolan disputerade och/eller verksamma forskare vid Karolinska Institutet eller Stockholms Universitet.
Forskning vid Naprapathögskolans klinik
Naprapathögskolans klinik ger unika möjligheter att bedriva klinisk forskning där både studenter och lärare kan medverka. 2010 startade en omfattande klinisk studie, ”Manual Intervention Trial” i samarbete med Karolinska Institutet med syfte att utveckla huvudämnet naprapati genom att jämföra effekten av olika kombinationer av behandlingsmetoder. 2014 startade ytterligare en stor studie på Naprapathögskolans klinik i samarbete med Karolinska Institutet. Studien går under namnet ”Stockholm Neck Trial” och utreder effekterna av massage och träning vid långvarig nacksmärta. 2018 inleddes arbetet med ”Förloppsstudien” tillsammans med Sophiahemmet Högskola. Studiens syfte är att studera vilka faktorer som är av betydelse för att kunna förutse olika smärtförlopp vid rygg- och nackbesvär.
Forskningsprojekten är viktiga både för att främja ett kritiskt förhållningssätt och för att ge den blivande naprapaten förutsättningar att följa kunskapsutvecklingen och själv kunna medverka i utvecklingen av professionen under sitt yrkesverksamma liv. Forskningsprojekten ger också material till vetenskapliga artiklar och de examensarbeten som studenterna skriver i slutet av utbildningen.
Samarbete med Karolinska Institutet & Sophiahemmet Högskola
Naprapathögskolan har samarbetsavtal sedan 2009 med Institutet för Miljömedicin vid Karolinska Institutet och sedan 2019 med Sophiahemmet Högskola. Inom ramen för dessa avtal görs kontinuerliga satsningar på forskning och utveckling. Exempelvis genomförs omfattande vetenskapliga studier av hög internationell kvalitet på Naprapathögskolan sedan våren 2010.
Resultaten av dessa studier, som löpande publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter, ger viktiga svar på frågor kring exempelvis optimalt omhändertagande av patienter som söker naprapatvård, samt om hur symtom hos rygg- och nackpatienter varierar över lång tid, dvs. fördjupad kunskap om prognos vid ont i rygg och nacke. Vi genomför också tillsammans med Karolinska Institutet och Sophiahemmet flera vetenskapliga projekt inom naprapati och idrottsmedicin.
Valbar kurs
Naprapathögskolan erbjuder en valbar kurs inom forskning. Kursen riktar sig till studenter på naprapatprogrammet med starkt intresse för denna fråga och syftar till att främja kunskapsutvecklingen inom manuell medicin. I nuläget erbjuds en valbar kurs som sker i nära samarbete med Sophiahemmet Högskola.
• Forskningsspår med inriktning idrottsmedicin
HEP – Högskola med Elitidrottsanpassat Program
För att möjliggöra parallella satsningar på elitidrott och studier erbjuder Naprapathögskolan ett ”Elitidrottsanpassat program”. Programmet vänder sig till dig som idrottar på elitnivå och innebär en individuell anpassning av utbildningens studieplan.
Naprapathögskolan är ett av få lärosäten som aktivt underlättar för studenter som vill kombinera högskolestudier med elitidrott. Elitsatsning inom idrott innebär ofta att det är fullt fokus på idrott och att stor del av den vakna tiden innefattar träning eller tävling. Vi vill att du skall kunna fullfölja alla dina drömmar, därför gör vi det möjligt för dig att både läsa naprapatprogrammet och fortsätta din idrottskarriär. Vi vet att många av de kvaliteter som tagit dig till eliten inom din idrott, såsom målmedvetenhet, tålamod och disciplin, är kvaliteter som också kommer att underlätta dina studier vid Naprapathögskolan.
Naprapatexamen och legitimation
Naprapatexamen erhåller du efter att ha genomgått det fyraåriga naprapatprogrammet med godkänt resultat. Naprapatexamen är en yrkesexamen och ett krav för att få genomföra i Sverige föreskriven praktiktjänstgöring och ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen.
Legitimation för naprapater infördes i Sverige genom riksdagsbeslut 1994 och sedan 2006 är ”naprapat” en skyddad yrkestitel. Det innebär att naprapater lyder under Hälso- och sjukvårdslagen, står under Socialstyrelsens tillsyn samt att endast den som har legitimation, särskilt förordnande eller genomgår föreskriven praktiktjänstgöring, får kalla sig naprapat.
Bestämmelser om legitimation, ensamrätt till yrke, skyddad yrkestitel och skyddad specialistbeteckning för naprapater finns från och med 1 januari 2011 i Patientsäkerhetslagen (2010:659). Enligt 3 kap 7 § i Patientsäkerhetsförordningen (2010:1369) krävs för legitimation som naprapat, fullgjord naprapatutbildning samt ett års praktisk tjänstgöring.
Läs mer under rubriken Legitimation & skyddad yrkestitel
Efter utbildningen
Arbetsmarknaden för naprapater är god. Naprapati är en väletablerad och populär behandlingsform och behovet av naprapater är stort. Besvär i muskler och leder är en av vår tids största folksjukdomar och en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivningar inom arbetslivet.
Andra faktorer som talar för en fortsatt god utveckling på arbetsmarknaden för naprapater är att:
- Naprapati etablerat sig som en av de mest uppskattade behandlingsformerna inom idrottsvärlden
- Antalet företag som anlitar naprapater inom företagshälsovården ökar
- Antalet landsting som tecknar vårdavtal med naprapater ökar
- Naprapatyrket är ett av de yrken som inte kan digitaliseras eller outsourcas till andra länder
- Antalet yrkesverksamma naprapater som går i pension ökar vilket leder till ett ökat behov av nyutbildade naprapater
Vad man tjänar som naprapat beror på hur man väljer att arbeta, exempelvis om man väljer att starta egen klinik eller bli anställd, om man väljer att arbete inom privat eller offentlig sektor, i vilket land och vilken region man väljer att arbeta och naturligtvis hur mycket man väljer att arbeta.
Fram tills nyligen har det varit vanligast att nyexaminerade naprapater startat klinik i egen regi. De senaste åren har det emellertid skett ett trendbrott och idag är det vanligast att nyexaminerade naprapater inleder sin karriär som anställda. En intressant utveckling under senare år är ett ökat antal större kliniker, ofta med tvärvetenskaplig profil där tex. naprapater, läkare, psykologer och fysioterapeuter samlas under ett och samma tak.
Intresseanmälan
Genom att fylla i dina uppgifter nedan kommer vi håller vi dig uppdaterad om våra förberedande kurser, ansökningsdagar mm.