Naprapathögskolan

Rekordmånga sökande till höstens utbildningar!

Antalet sökande till landets högskolor och universitet är rekordhögt. Siffror från Universitets- och högskolerådet (UHR) visar en ökning med 13%. Ökningen är som störst i de yngre åldersgrupperna, de som nyligen lämnat gymnasieskolan.

Det här är glädjande siffror som naturligtvis även påverkar oss på Naprapathögskolan. Förra året hade vi över 150 sökande till Naprapatprogrammet och i år förväntar vi oss ännu fler!

Hur ska du göra för att säkra en plats på din drömutbildning? Här kommer några tips inför din ansökan.

Tips inför ansökan

Här ger Naprapathögskolans utbildningsinformatör Linda Ladenstedt tips inför ansökan till Naprapatprogrammet. Vad du ska tänka på och hur du kan öka dina möjligheter att bli antagen!

Till grund för ansökan ligger ditt betygsmedelvärde plus eventuella meritpoäng (poäng som adderas till ditt betyg och ökar dina möjligheter att bli antagen). Du som saknar formell behörighet kan söka till kvotgruppen ”reell kompetens”.

Naprapathögskolan har ett generöst system för meritpoäng. Det innebär att vi sätter stort värde på både teoretiska och praktiska erfarenheter som vi vet att du kommer att ha nytta av under din utbildningstid.

Meritpoäng kan du få för till exempel:

• Högskoleutbildning på minst 30 poäng
  • Utbildning inom manuell medicin t.ex. massageutbildning
  • Praktik hos legitimerad naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast
  • Naprapathögskolans förberedande kurser

Det bästa sättet att skaffa sig meritpoäng är de förberedande kurserna som också ger dig en inblick i hur det är att plugga på naprapathögskolan!

Dessa kurser har i år anpassats för att ges på distans via livestream så nu är det lättare än någonsin att vara med!

Naprapatstudenter

Massagekurs

Grundläggande massagegrepp med inriktning på nacke och rygg.

Kursen ger 1,2 meritpoäng för sökande med betyg från Sverige och 0,3 meritpoäng för sökande med betyg från Norge.

Stretching

Stretchingkurs

De vanligaste stretchingteknikerna i rehabiliterande och förebyggande syfte.

Kursen ger 0,9 meritpoäng för sökande med betyg från Sverige och 0,225 meritpoäng för sökande med betyg från Norge.

Campus Albano BSK Arkitekter

Om du har några frågor kring behörighet, antagning eller våra förberedande kurser, kontakta mig gärna på linda.ladenstedt@nph.se eller ring mig på +46 8-16 01 20.

Linda Ladenstedt
Utbildningsinformatör