Veckans rektorsblogg går i kärlekens tecken

På måndag firar stora delar av världen ”Alla hjärtans dag” eller ”Valentindagen”. Traditionen att fira kärleken den 14:e februari ligger många hundra år tillbaka. Att det just blev den dagen vet vi inte riktigt men kopplingar har gjorts till att fåglar i mitten av februari sökte och fann sin partner. Och varför just den 14:e, Valentindagen? Vem va Valentin? Det vet vi egentligen inte heller. Det finns flera historier om helgon vid namnet Valentin. Bortsett från detta och det faktum att dagen oftast präglats av kommers, så visst kan det vara värt att fira kärleken lite extra även om man kan tycka att de nära och kära man har omkring sig ska uppvaktas med kärlek varje dag.

Jag skulle vilja rikta min kärlek till pandemins riktiga hjältar, de som stått i sjukvårdens frontlinje när den ena vågen efter den andra avlöst varandra. Kollegor som arbetat omänskligt långa pass, fullt utrustade med otympliga skyddskläder och med en ständig oro över att resurser och enrgin inte skulle räcka till. Naprapathögskolan har försökt att bidra, vilket innebar att en del av den verksamhetsförlagda utbildningen som normalt genomförs vid skolkliniken kunde genomföras vid Danderyds sjukhus när sjukvården behövde det som mest.

All kärlek och respekt till vårdens hjältar!