FoMM och snart skolavslutning

Tiden rusar framåt och det är knappt en månad kvar till skolavslutningen och examensceremonin för DN57.

Den senaste månaden har omfattat studier som vanligt men också möjligheten att deltaga på FoMM- Forum on Manual Medicine som är Nordens största kongress inom avancerad manuell medicin där naprapater möts och lyssnar på de senaste inom forskning. Även om det inte är en skriven punkt på schemat så är utbytet av erfarenheter, gemenskapen, mötet med likasinnade en stor del av dagarna.

FoMM är ett guldläge för en student att knyta kontakter, nätverka, få inspiration och ta del av forskningens framsteg. I år var kongressen under två dagar där första dagen bestod av workshops på Naprapathögskolan och utställarmingel på kvällen på Infra City där resterande av kongressen hölls. Andra dagen bestod av flera informativa föreläsningar, inspirationsföreläsning av Therese Alshammar, årsmöte och så underbara banketten. Under pauserna så fanns det ett rum med utställare från olika företag inom vårt arbetsområde att besöka där Naprapathögskolan har en monter.

En nackdel om man vill deltaga på hela kongressen är att det ligger lektioner på dagarna så man får välja om man kan undvara lektionerna för att delta.

Nu i dagarna redovisas examensarbeten där det ingår i alla årskurser att delta ett antal pass för att få inspiration, vidga sina kunskaper inom olika områden och ta det av studier. Det är ibland svårt att få till möjligheten att lyssna på det som intresserar personligen för att det måste passa in med övriga schemat där det blandas med andra lektioner och klinikpass.

Naprapatstudent, ÅK 2