BJM om ryggsmärta

Ny forskning om livsstilsfaktorer och ryggsmärta.

Idag har många tidningar, radio och TV talat om att en hälsosam livsstil är viktigt för att undvika långvariga ryggbesvär. Rapporteringen rör den forskning som gjorts på MUSIC – The Musculoskeletal Intervention Center vid Karolinska Institutet, och alltså ett samarbeta mellan KI, Uppsala Universitet och Naprapathögskolan. Artikeln ”Does a healthy lifestyle behaviour influence the prognosis of low back pain among men and women in a general population? A population-based cohort study” är en del i Tonys Bohmans avhandling som handletts av bland andra Naprapathögskolans rektor Eva Skillgate. Skillgate har även presenterat resultaten från studien på kongressen XII International Back Pain Forum i Brasilien hösten 2014.

På BMJ Open finns artikeln i fulltext.

Här kan du läsa mer om MUSIC vid Karolinska Institutet.