KIC

K.I.C. fyller ett år

Forskningsprojektet Karolinska football Injury Cohort (KIC) fyller ett år!  KIC görs för att finna riskfaktorer för skador hos unga kvinnliga fotbollsspelare, och hittills har 140 spelare inkluderats. Målet är att 600 spelare skall delta, vilket gör studien till en av de största i sitt slag.

KIC görs vid Karolinska Institutet i samarbete med Naprapathögskolan. Genomförandet av KIC är helt beroende av en stor insats av en rad studenter på Naprapathögskolan under ledning av Victor Lyberg, Martin Samuelsson och Nathan Weiss. Andra studenter som medverkar i KIC är Edvin Ambrus, Anton Ruthberg, Vibeke Greverud, Joanna Uggla,  Henrik Yttervik, Markus Nilsson, Dan Lindoff, Daniel Wesslund, Alexander Carlgren, Sirin Tiftikci, David Björkman, Filip Malmgren, Hanna Magnusson, Simon Millak, Truls Omsland, Eirik Pedersen, Victor Kristiansen, Joakim Bogren mfl.

Intresset för studien är stort både bland spelare, klubbar och forskare inom området. Under våren presenterades studiens upplägg och genomförande av projektledare docent Eva Skillgate på flera stora idrottsmedicinska kongresser, bland annat på Svenska Fotbollsförbundets kongress i Stockholm, samt FIFAS internationella kongress  The Future of Football Medicine på Camp Nou i Barcelona.

Vill du veta mer om studien, kontakta Victor Lyberg i DN48 (Victor.Lyberg@ki.se) eller Eva Skillgate (Eva.Skillgate@ki.se)

Eva Skillgate
Dr Med Sci, DN