Karolinska institutet

Bli doktorand på Karolinska Institutet

Just nu finns en unik möjlighet att bli doktorand i forskargruppen MUSIC (Musculoskeletal & Sports Injury Epidemiology Center) på Karolinska Institutet (KI) och skriva en avhandling om behandling av långvarig nacksmärta med start den 1 september 2016. Projektet baseras på en stor studie om massagebehandling och träning (Stockholm Neck Trial – STONE) som Karolinska Institutet gjort i samarbete med Naprapathögskolan.

Detta projekt, som fick högst ranking av alla när det i hög konkurens tilldelades finansiering till lön till doktorand av KI, samt de 14 andra projekt som också tilldelats medel, finns beskrivna på http://ki.se/nvs/nationella-forskarskolan-i-vardvetenskap-nfv och ansökan sker på KIs webbplats.

Att vara doktorand innebär att man på heltid under fyra år, med lön, utbildar sig till forskare, disputerar och blir doktor i medicinsk vetenskap vid Karolinska Institutet (KI). Därmed tillhör man en liten grupp pionjärer som vill bidra till att föra kunskapsutvecklingen inom naprapati framåt genom forskning.

Det är KIs forskarskola, Nationella forskarskolan i vårdvetenskap, som utlyser tjänsterna men doktoranden kommer att vara registrerad i Eva Skillgates forskargrupp MUSIC på IMM, KI i Solna, med Eva som huvudhandledare. I gruppen MUSIC finns de flesta naprapater som arbetar med forskning samlade, men också sjukgymnaster, kirpraktorer och läkare.

Hearing måndag den 18 januari

Bifogat finns information om en hearing där man får veta mer om projekten, samt en beskrivning av detta specifika projekt. Hearingen är redan på måndag den 18 januari, och deadline för ansökan är den 7 februari 2016.

Det vore väldigt roligt om denna tjänst och möjlighet gick till en naprapat. Man måste dock ha behörighet att registreras som doktorand på KI och för det krävs akademiska meriter utöver den svenska utbildningen till naprapat.

Mer information om detta finns via länken ovan och de dokument som du kan ladda ner här:

Doktorandplats vid Forskarskolan i Vårdvetenskap

Forskningsprojekt HT 2016

Sammanfattning projekt

Hearing 18 jan 2016

Med hopp om att höra av dig!
Eva

Eva Skillgate